۴.۷.۸۷

بازم بگید ایران بهتر تر از ترکیه هست

.

لینک در بالاترین: اینجا

.

هر چقدر دوست دارید از اون عکسای اشتباهها و رفتارهای مضحک بزنید و بگید از ترکیه هست، و کیف کنید که ایرانیها چقدر عاقل ترند از ترکا ! ولی من معتقدم اصلا از این خبرها نیست. داستان جناب دیکینسون هم یه شاهد ساده ، که دولت فعلی ترکیه به مراتب آزاد اندیش تر و مهرورز تر از حکومت ایرانه:

اقای مایکل دیکینسون یه هنرمند انگلستانیه، که سالهاست توی استانبول زندگی میکنه. هنر این اقای دیکینسون، راستش از نظر من که نه جالبه، نه عمقی داره، نه مهارت زیادی درش به کار رفته، و از همه بدتر، موضوعات و موضع گیریاش هم خیلی عوضی هستند کلا. گفتم موضع گیری، چون ایشون کاراش اغلب پیغام های سیاسی داره.

اصل داستان امروزم هم سر یکی از همین «پیغام» های سیاسی ایشونه، که توی دو تا از کارهای «هنری» ایشون منعکس شده، یکیش به اسم Good Boy یا «پسر خوب»، و یکی دیگه اش به اسم «بهترین نمایش» یا Best in Show این دوتا کار که به صورت کلاژ (Collage) ، یعنی از به هم چسبوندن قطعات مختلف عکس و نقاشی و رنگ و کاغذ و غیره ساخته شدن، هردوشون در مورد امور سیاسی ترکیه و سیاستهای حزب عدالت و توسعه هستن.

توی هردوی این کلاژ ها جناب دیکینسون هیکل یک سگ رو گرفته و سر طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه رو چسبونده روی بدن اون سگ. اونوقت چند تا هم سمبل امریکائی اضافه کرده، مثلا عکس جرج بوش رو چسبونده که داره یک فکل (پاپیون) میزنه به گردن اردوغان، یا یک کراواتی که پرچم امریکاهست شده افسار گردن طیب اردوغان که داره برای دلارهای امریکائی له له میزنه.

حالا بگذریم از اینکه یکی نیست به این جناب دیکینسون (که اتفاقا قیافه اش هم اونقدر شبیه خاتمی خودمونه که میتونه راحت بدلش باشه !) خلاصه یکی نیست به ایشون بگه آخه شما دیگه چرا؟ شما که خودت انگلیسی هستی، حالا اصلا قصد و مرضت چیه که میخوای تبلیغ کنی و ملت رو قانع کنی که اردوغان امریکائیه ؟ اونهم به دروغ! آدم متحیر میمونه در پر روئی این انگلیسی ها.

در هر حال قصد من وارد شدن به این جزئیات نبود، ولی میخواستم اینو بگم براتون که همین اقای دیکینسون که عکس مقام اول مملکت ترکیه رو گرفته و سرش رو گذاشته روی بدن یک سگ و یک تاپاله گنده هم اون کنارش و قلاده اش هم داده دست جرج بوش، همین ایشون امروز دادگاهش تموم شد و قاضی حکم کرد که نه، این کار ایشون «هنر» محسوب میشه و نمیشه جلوش رو گرفت !

حرف زیاد دیگه ای برای گفتن ندارم، ولی واقعا میخواستم به اون دوستائی که چپ و راست از هندی و عرب و افغان و بخصوص ترک ها بد میگن و فکر میکنند مثلا ایرانی یه چیزی بیشتر و بهتر از اونا داره یک سلامی کرده باشم. مخصوصا عده زیادی توی کشورمون که کلا متعقدند ایران خیلی بهتره از ترکیه، میخواستم بعد از عرض سلام بگم دوست من، ایرونیا باید بیدار شن و بدوند، چون که کاروان اومده، از کنار ما هم رد شده و رفته ! و حد اقل کاری که باید بکنیم اینه که این لحاف سنگین انکار رو که در طی قرنها هر روز هم سنگین تر شده، از سر خودمون کنار بزنیم و نور خود آگاهی رو اجازه تابیدن به چشمهای پر خوابمون بدیم، که در غیر اینصورت به قول سعدی «خفته در وادی و رفته کاروان، ترسمش منزل نبیند جز به خواب» .

بالاخره دعای ما هم اینه که خدای عز و جل ما را روزی از این خواب غفلت بیدار کند، خودمون که ظاهرا داریم لذت میبریم از این چرت طولانی.

هیچ نظری موجود نیست: