۲۲.۶.۸۷

اخراج سه سفیر امریکا در سه روز از سه کشور امریکای لاتین

.

سیاستهای پرخاشگرانه دولت جمهوری خواه امریکا تحت رهبری جرج بوش در هشت سال گذشته با واقع شدن بد اقبالانه در متن دوره ای از تغییرات عمیق در ساختار و توپولوژی نقشه سیاسی بین المللی، موجب شده است تا جایگاه امریکا در صحنه جهانی تا حد غیر قابل باوری پائین آید .

.

یکی از نتایج و نمونه های روشن این روند تلخی روز افزونی است که بر روابط امریکا با همسایه های لاتینش حاکم گردیده است .

.

با جدی تر شدن روز افزون مشاجره های لفظی فراوانی که گاه و بیگاه بین دولت بوش و کشورهای مختلف امریکای لاتین در چند ساله گذشته در گرفته است سر انجام روابط امریکا با ساکنان کوچک و ضعیف حیاط خلوت خود به جائی رسیده است که در طی هفته ای که گذشت سه کشور مهم امریکای جنوبی سفرای امریکا را از پایتخت های خود اخراج کردند : بولیوی، ونزوئلا، و هندوراس .

.

داستان دومینو گونه اخراج سفیران روز پنج شنبه گذشته از بولیوی شروع شد، هنگامی که این کشور سفیر امریکا را از لاپاز اخراج کرد، و آقای «اوو مورالس»، رئیس جمهوری بولیوی، این اخراج را به دلیل به دست داشتن امریکا در دامن زدن به اختلافات درونی بولیوی اعلام کرد، اختلافاتی که اخیرا تا حد‌ خشونتهای شدید و جنگ داخلی افزایش یافته بود.

.

در پی اخراج «فیلیپ گلدبرگ»، سفیر امریکا در لاپاز، اینبار نوبت به هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا رسید که به «پاتریک دادی» سفیر امریکا در کاراکاس هفتاد و دو ساعت مهلت داد تا خاک ونزوئلا را ترک گوید و "به جهنم برود".

.

اما ماجرا به همین جا نیز ختم نشد. طبق آخرین خبر ها، امروز اقای «مانوئل زلایا روزالس»، رئیس جمهور هندوراس نیز اعلام کرده است که سفیر جدید امریکا به کشور خودش را قبول نخواهد کرد و وی را از تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، به امریکا باز پس فرستاد .

.

چنین به نظر میرسد که این رشته سر درازی دارد که از این سه کشور گذشته، نه تنها دیگر کشور های منطقه را نیز (همچون اکوادور که امروز با بولیوی و ونزوئلا اعلام همسوئی کرده است ) در بر میگیرد، بلکه شامل کشورهای دوری همچون ایران، چین و روسیه نیز میگردد. مثلا، امروز در میان تنش های ونزوئلا با امریکا همچنین اعلام شده است که بمب افکن های روسی به این کشور آمده اند تا در مانور های نظامی شرکت کنند !

.

در هر حال آنچه مشخص است اینست که تنشهای امریکا با همسایگان نزدیک خود به مرحله جدیدی از تلخی رسیده است، و چنین به نظر میرسد که دولت جمهوری خواه جرج بوش موفق شده باشد تا بار دیگر با ندانم کاری های خود برای رقبا و دشمنانی همچون چین، روسیه، و یا ایران که مترصد استفاده از هرگونه ضعف و اشتباهات دیپلماتیک امریکا در صحنه سیاست جهانی هستند موقعیت مناسب دیگری فراهم آورده باشد .

.

.

۲ نظر:

محمد حسن سلیمانی گفت...

سلام
وبلاگ مفیدی دارید
فکر نمی کنید فقط دو پست برای صفحه اول سخت گیرانه است؟

The Analyst گفت...

متشکرم دوست من. شاید حق با شما باشد، دلیل محدود کردن صفحه اول این بود که دوستانی که اینترنت پر سرعت ندارند مشکلی در باز کردن صفحه نداشته باشند و بتوانند بعدا به اختیار خودشان صفحات دیگری را که علاقه داشته باشند ببینند. آما شاید همانطور که گفتید بهتر باشد از دو پست بیشتر در دسترس باشد.