۱۱.۸.۸۷

نکبت !

.

لینک این مطلب در بالاترین

این کلیپ کوتاه (۴۳ ثانیه) را یک مسافر ایرانی در "خارج" (آمستردام) گرفته است . . . شاید جالبترین لحظه اش همان آخرش باشد که دوست ایرانی مان، از سر عصبانیت یا حسادت، میگوید "نکبت" و دوربین را خاموش میکند.

میگویم شاید جالبترین لحظه فیلم همان لحظه آخرش باشد، چون چند چیز را خیلی به اختصار شکار میکند آن لحظه زودگذر. ببینید، هموطنی این موضوع را دیده و در نظرش سوژه جالبی آمده و به اندازه کافی دارای اهمیت هم بوده که نه تنها فیلم بگیرد از این زوج همجنس گرا، بلکه بیاید و فیلمش را در یو تیوب هم بگذارد. خوب، تا اینجای کار قابل درکه به هر حال، بخصوص با این وضع غیر معمولی لباس پوشیدن و نیمه لخت بودن در خیابان، این آقای ظاهرا همجنس گرا سوژه "جالبی" بوده براش، همونطور که برای خیلی های دیگه هم هست، چه در ایران چه در خارج از ایران . اما در عین حال اگر با اون کلمه «نکبت» دوستمون احساسات درونی خودش را نشون نداده بود، این فیلم برای من یکی لااقل چیز مهمی نداشت که بخوام بیام و بزنم اینجا و راجع بهش بنویسم

خوب، حالا «نکبت» یعنی چی اصلا؟ نکبت اصطلاحی است که برای ابراز انزجار به کار میرود دیگر، درست ؟ بله، پس این دوستمون با گفتن کلمه نکبت به «شنونده» تخیلی خودش (که طبعا من و شما باشیم) این موضوع را میخواسته منتقل کند که ایشون از «اینجور افراد» نه تنها فاصله دارد، بلکه انزجار هم دارد، و به عبارت دیگر از لحاظ اخلاقی در سطحی بالاتر از این فرد سوژه فیلم قرار دارد و میتواند با حقارت به این همجنس گرا ها نگاه کند و انها را «نکبت» بخواند.

اما یک مسئله کوچکی این وسط مطرح میشود، و آن اینکه این دوستمان در عین حالی که میخواهد اینقدر فاصله بین خودش و فرد مورد نظر در فیلم ایجاد کند، در عین حال تا حدی به آن فرد و زندگی و طرز رفتار و روش زندگی او علاقه مند است که تصمیم میگیرد از او فیلم بگیرد، تا نه تنها این لحظه را برای خودش تا مدت نا محدودی نگه دارد و بتواند با خودش به خانه ببرد، بلکه بتواند به دیگران هم نشان بدهد و آنها را هم در لذت دیدن این صحنه شریک کند. همان «دیگرانی» که از خواهر و برادر و دوستان ایشان شروع میشود و به من و شما و بقیه تماشا کنندگان در اطراف دنیا ختم میشود.

به عبارت دیگر، یکجور شکاف، یا یک «دوگانه گی» در عمق این داستان دویده است، اما تنها لحظه ای که این دوگانگی عمیق با وضوح به چشم میآید همان لحظه آخر است، و کلمه نکبتی که درست قبل از فشردن دکمه و به پایان رساندن عمر کوتاه این ویدئو بر زبان گیرنده این فیلم جاری شده است.

.

.

.

.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

توضیحاتی که درباره ی این ویدئو داده بودی یه کمی بی سرو ته هستند.

ناشناس گفت...

tozihate shoma kheili bimanie, kasi ba hamjensgaraee moshkeli nadare, tablo boodan o lokht o oorbiroon oomadan e ke baaes mishe yeki nekbat bashe

The Analyst گفت...

اولندش در مورد اینکه توضیحات من بی سروته و یا بی معنی به نظر میرسند باید بگویم حیف شد، چون به نظرم ویدئو و مخصوصا اون کامنت «نکبت» خیلی پر معنی بودند، و اگر به نظر شما توضیحاتم بی معنی و بی سروته میآیند، واضح است که نتوانسته ام انطوری که باید، لااقل بعضی از خواننده ها را قانع کنم به این پر معنی بودن -حد اقل معنی که من در این ویدئو خوانده ام را یا آنها نمیخوانند، یا نمیتوانم برای انها درست شرح بدهم.

اما دوست عزیزی که گفتید «کسی با همجنس گرائی مشکلی نداره»، نمیدونم چرا ولی همینجوری خود به خود با خوندن کامنت شما یاد احمدی نژاد افتادم !

ناشناس گفت...

سلام
من کاملاً با نویسنده موافقم. این آقا لخت و عور نیست و حداقل محدودیتهای اجتماعی که جامعه اش ازش خواسته رو رعایت کرده.
گفتن کلمه "نکبت" این ویدتو رو خیلی پرمعنا کرده. سازنده این فیلم احتمالاً مشکلی با دیدن نکبت های این چنینی ندارند ولی خودشون در سطحی بالاتر هستند. ایشون احتمالاً میرن استریپ کلاب و فحش خواهر مادر به خانم استریپ کننده میدن!
www.hazaar.wordpress.com

ناشناس گفت...

ببخشيد ميتونيد به ادرس ايميل من يك دعوت نامه بالاترين بفرستيد؟
mad_sher@yahoo.com
البته من بيشتر خواننده هستم تا نويسنده، ولي بيشتر جهت راي دادن در بالاترين به دعوت نامه احتياج دارم.

The Analyst گفت...

byesale عزیز، متاسفانه من چون از کاربرهای قدیمی بالاترین هستم قادر به دعوت نامه فرستادن نیستم. عجیب به نظر میرسه، میدونم، ولی بالاترین یک وضعیت غریبی داره در حال حاضر که به جز عده معدودی از کاربران خاص، فقط کسانی که خودشون با دعوت نامه عضویت گرفته اند میتوانند برای دیگران دعوت نامه بفرستند، و من چون بدون دعوت نامه عضو شده بودم، قادر به دعوت کردن کسی نیستم در حال حاضر. اما کاری که من میتوانم برای شما بکنم اینست که تقاضای شما را در سایت پست کنم تا از دوستان کسی برایتان دعوت نامه بفرستد.

ناشناس گفت...

Kasani k khodeshuno balatar va behtar midunand -dar har mored-bishak zaeeftarin afradan,hamjensgaraee yeki az chizaye ja oftade dar donyas va tanha afrade moteaseb + orfbin in mozuro gonde 0 bad jelve dadan,in mozu aar nis va kesi k farde hamjensgara ro nekbat khatab kone,benazare man khodesh nekbate chon taasobi k dare didgahesho mahdud karde va in noe barkhord az mahdudiyate fekriye chenin ashkhasiye.

Anti orf گفت...

Ba salam khedmate duste azize nevisande,karetun baram jalebe,mamnun misham age be khalaqiatet edame bediyo,mozuate jalebe dgiro be bahs bekeshi,
Man hamishe be weblaget sar mizanam.movafaq bashi.