۵.۸.۸۷

ماشین بازی در ماه

.

لینک این مطلب در بالاترین
اولین بار در سال ۱۹۶۹ بود که اعلام شد یک انسان امریکائی موفق شده است با سفینه آپولو یازده به ماه برود، از سفینه خارج شود تا بر سطح‌ ماه پا بگذارد و کمی گردش کند، پرچم امریکا را هم آنجا نصب کند، و بعد هم به زمین برگردد.

هنوز چیزی از این اعلام نگذشته بود که در سال ۱۹۷۱ اعلام شد یک امریکائی علاوه بر فرود بر سطح‌ ماه با سفینه آپولو پانزده، یک ماشین هم با خودش به ماه برده و دو سه روز روی ماه مانده، و پیش از بازگشت به زمین کمی هم آنجا با ماشینش، که به اسم «مه نورد Moonrover» معرفی شده بود بگردد.

عکسی جالبی از مه نورد اپولو ۱۷ کلیک کنید تا نسخه بزرگتر را ببینید
شک و تردید ها و تئوری های توطئه فراوانی در مورد این حکایات وجود دارند، که احتیاجی به بحثشان نیست (گرچه اگر کسی دوست دارد میتواند از اینجا شروع کند). اما یک سئوالی که برای من بد جوری بی جواب مانده اینست که اگر واقعا همانطوری که اعلام شده بود، در اواخر ده شصت، یعنی تقریبا پنجاه سال پیش، وقتی هیچ خبری از ترانزیستورها و کامپیوترهای قدرتمند امروزی نبود، امکان این وجود داشت که به همین راحتی انسانها را به ماه بفرستند و برگردانند، که هیچ، روی ماه ماشین سواری هم بکنند، خوب حالا پس چراست که امروز، پنجاه سال بعد، هنگامی که توی یک مینی بوس معمولی مان، هیچ، توی یک ساعت مچی مان بیشتر از همه اپولو ها قدرت محاسبه الکترونیکی خوابیده است، خوب چطور است که حالا وقتی میخواهند کسی را به کره ماه بفرستند اینقدر موضوع سخت و مهمی است که تازه ناسا گفته میخواهد «سعی کند» تا سال ۲۰۱۸ یک سفینه ای بر سطح ماه بنشاند ؟

.

شما را نمیدانم، ولی من اصلا از این حکایت سر در نمیاورم.

.

.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

جایی خوندم که این یکی از حرکتهای آمریکا برای ضربه زدن به روسیه در جنگ سرد بوده. این سوالیه که هر چه بیشتر در موردش تحقیق میکنم کمتر به نتیجه میرسم.

ناشناس گفت...

دوست عزیز سلام،

فکر کنم در ابتدا یک سپاسگذاری بدهکارم، چون راستش بعد از چهل سال و با تمام علاقه ای که به فضا شناسی دارم،ثصور می کردم که انسان فقط یک بار قدم به ماه گذاشته. هر چند که اشتباه می کردم و این تعداد 6 بار از 1969 تا 1972 بوده و البته منبعش هم آدرس پیوست می باشد.به هر حال در جواب سوال شما باید بگویم که فروکش کردن جنگ سرد، صرف سرمایه ها در جایی به جز ناسا و نیز نداشتن بازده اقتصادی این سفرها دلیل ادامه نداشتن سفر به ماه می باشد. در ضمن عامل اصلی سفر به ماه مرحوم کندی رییس جمهور آمریکا بود همچنان که فعالیت ناسا پس از کندی تا زمان مرحوم ریگان تا دهه 80 میلادی کم شد و در دهه 80 با توجه ریگان به تحقیقات فضایی سفرهای شاتل و سایر پروژههای ناسا جان تازه ای گرفتند.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_lunar_missions

ناشناس گفت...

چون در این زمان دلیلی برای فرستادن انسان به ماه نیست و با استفاده از روبات و با هزینه و ریسک خیلی کمتری میشه بیشتر تحقیقات رو انجام داد.

ناشناس گفت...

سلام عزیزم

نمی دونم چقدر از الکترونیک و صنعت الکترونیک و صنایع فضائی و نسبت این دو صنعت باهم اطلاع دارید .
ولی جهت اطلاع شما عرض کنم که آنچه شما امسال در صنعت الکترونیک به عنوان مصرف کننده بازار ملاحظه یا حتی مصرف می کنید
شاید 10 سال پیش از آن با کیفیتی بالاتر در صنایع فضائی مورد استفاده بوده .
و دیگر اینکه شما تا بحال چیزی در مورد کامپیوتر آنالوگ شنیده اید؟
قبل از ظهور دیجیتال آنهم از نوع باینری آن ( چون تری ناری هم داریم!؟) کامپیوتر ها بر اساس مدارات مجتمع آنالوگ و یا حتی مدارات نیمه هادی یا ترانزیستوری آنالوگ ساخته می شدند.
مثلا فرض کنید می خواهیم شتاب یک جسم را محاسبه کنیم در سیستم آنالوگ کافی است با استفاده از یک مدار مشتق گیر مشتق سرعت را بگیرید آنگاه تابع شتاب را خواهید داشت .
مدار مشتق گیر هم را می توان با استفاده از یک OPAMP ساخت نوع ترانزیستوری آنهم با استفاده از یک مدار تقویت کننده تفاضلی ساخته می شود .
در مجموع چون لازم نیست برای محاسبه تابع شتاب از روش های طولانی محاسبات عددی استفاده نمود، محاسبه شتاب در فضای مدارات آنالوگ تقریبا در یک چشم بهم زدن انجام می شود و لازم به تبدیلات فضای دیجیتال نیست.
نمی دانم سن شما اقتضا می کند یا نه اما قبل از ظهور بازی های رایانه ای مثل آمیگا و ... در فضای آنالوگ یک دستگاه های بازی به بازار عرضه شده بود که به نام TV Game مشهور بود اینها اولین نمود شبیه سازی مثلا فرود مدول ماه نشین در ماه می توانست باشد.
در مورد اینکه خیلی ها می گویند فرود بروی ماه دروغی یا شبیه سازی استودیوئی بیش در زمین نبوده است و البته متاسفانه خیلی از مهندسان الکترونیک ما هم چنین نظری دارند من به شخصه بسیار متاسفم این ناشی از ضعف شناخت ما از آنالوگ عزیز است که متاسفانه جادوی دیجیتال با همه باگ هایش آن را به کناری راند و جوانمرگ نمود.
تا حدی هم مسائل اقتصادی و آنالیز هزینه - سود اجازه عملیات را از ناسا گرفته البته به نظر حقیر .

با احترام
Spacefan@gmail.com

The Analyst گفت...

دوستان از نظرات و التفاتات شما ممنونم. دوست عزیزم آقای ناصری ممنون از توجه و التفات شما. ظاهرا مسائل مالی و به پایان رسیدن جنگ سرد و عوض شدن علائق در امریکا از دلائل عمده متوقف شدن پرواز های آپولو بوده اند، همانطوری که اغلب دوستان اشاره کرده اند. اگرچه هنوز هم برایم عجیب است که چرا باید کلا متوقف کنند این پروژه های بسیار جالب و کنجکاوی بر انگیز آپولو را، بخصوص که امریکا نیمه دوم قرن بیستم را در یک ثروت و رفاه نسبتا بالائی گذراند. همان روبوت هائی که یکی از دوستان فرمودند، چرا باید تا ده سال دیگر طول بکشد فرستادن آنها ؟؟

خدمت دوست عزیز mars spirit هم عرض کنم که اولا بسیار از جزئیات و اطلاعاتی که فرمودید متشکرم، و ثانیا نه، متاسفانه آشنائی چندانی با این صنایع یا ارتباط دقیقشان با هم ندارم. اگرچه سئوالم هم اینبود که به هر حال اینروزها که محاسبه کامپیوتری بسیار آسان تر و ارزان تر شده است پس طبعا انسان توقع دارد سفر به ماه هم که با آن تکنولوژی غیر دیجیتال و عمدتا مکانیکی امکان پذیر بود، تا حال چیز ساده و پیش پا افتاده ای شده باشد، که اینطور نشده به هر دلیل.
در هر صورت باز هم از الطاف و کامنت های دوستان کمال تشکر را دارم.