۲۹.۷.۸۷

«دستگیری» کبوتران جاسوس بر فراز سایتهای هسته ای ایران

.

طبق گزارشی که در دیلی تلگراف به نقل از منابع داخلی، از جمله روزنامه اعتماد ملی منتشر شده است، نیروهای امنیتی ایران اخیرا موفق شده اند تا دو کبوتر مظنون به جاسوسی را در نزدیکی سایت هسته ای «نطنز» دستگیر کنند.

یکی از این دو کبوتر در نزدیک یک کارگاه گلاب گیری (کارخانه میهن گلاب) در شهر کاشان به دام افتاده است، و تلگراف به نقل از منابع ایرانی گزارش میدهد که حلقه های آهنی و سیمهای نامحسوسی به آن کبوتر متصل بوده اند که ظاهرا نقش نگاه داری وسائل استراق سمع جاسوسی پنهان در لابلای پر این پرندگان را بر عهده داشته است.

در حدود یک ماه پیش از پیدا شدن این کبوتر، کبوتر دیگری با تجهیزات مشابه نیز در حوالی نطنز به دام افتاده بود. این گزارشها از ارائه جزئیات بیشتر در مورد تجهیزات متصل به کبوتر ها یا اطلاعاتی که با به دام انداختن این کبوتر ها در اختیار جمهوری اسلامی افتاده است خودداری کرده اند .

گفتنی است که استفاده از کبوتر ها برای انواع ماموریتهای نظامی و جاسوسی تاریخچه کهنی دارد، تا آنجائی که حتی در جنگ جهانی اول نیز از کبوترانی که مجهز به دوربین های عکاسی بودند برای جمع آوری اطلاعات از نیروهای دشمن استفاده میگردید. برای مشاهده عکس جالبی از این کبوتران مورد استفاده در جنگ اول جهانی و دوربین های آنان میتوانید به این سایت مراجعه کنید.

دولت انگلستان نیز تاکنون چندین مدال شجاعت مهم را به کبوتران جاسوس اعطا کرده است، کبوترانی که در طول جنگ جهانی دوم مامور رد کردن اطلاعات محرمانه در باره آلمان ها و بازگرداندن ان اطلاعات به انگلستان بودند. طبق اطلاعات موجود در «موزه بین المللی جاسوسی» در واشنگتن، تعداد ماموریتهای کبوترهای جاسوس در جنگ دوم جهانی به صد ها هزار رسید، و بیش از نود و پنج درصد این ماموریتها با موفقیت قرین بودند. این کبوترها که بعضا به دوربینهائی با شاتر اتوماتیک مجهز شده بودند، معمولا توسط هواپیما بر فراز خاک دشمن آزاد میشدند، و بعد از جمع آوری اطلاعات در مورد محل نیروهای دشمن به انگلیس باز میگشتند. یکی از این مدال ها اخیرا در حراجی در انگلستان به قیمت نه هزار و دویست پوند به فروش رفت .

هیچ نظری موجود نیست: