۹.۸.۸۷

طفلی ها اکسان ، شل و بریتیش پترولیوم

.

لینک این مطلب در بالاترین

در دل روزهای بهت انگیز شکست و فروپاشی که اخیرا بازارهای امریکا و خیلی کشورهای دیگر را فراگرفته است، خبر های خوشی که این هفته یکی یکی از شرکتهای نفتی رسیدند به حدی غیر قابل قبولند که آدم را گیج میکند که چه عکس العملی باید نشان داد واقعا.

شرکت «اکسان موبیل» (Exxon Mobil) را در نظر بگیرید مثلا، که امروز اعلام کرد سود امسالش بیشتر از چهل در صد بالا رفته است تا این شرکت نفتی رکورد نفع مالی کمپانی ها در تاریخ امریکا را بشکند. متوجه عرایض بنده هستید؟ امروز شرکت اکسان با اعلام اینکه مقدار منفعت خالصش در طی سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۰۸ چیزی نزدیک به پانزده میلیارد دلار (۱۴ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار) بوده است، رکورد منفعت سازی را در تاریخ کمپانی های دنیا شکست! ضمن اینکه در آمد کل این کمپانی نفتی در سه ماهه فوق ۱۳۷ میلیارد و هفتصد میلیون دلار بوده است!

از طرف دیگر، کمپانی غول پیکر نفتی دیگری، یعنی «شل» نیز امروز گزارش از منفعت سرسام اوری داد که باز با کنتراست خارق العاده ای بر زمینه غمناک بازار امریکا و اروپا جیغ میکشد: شل اعلام کرد که در سه ماهه گذشته بیش از ده میلیارد و نهصد میلیون دلار منفعت خالص داشته است، در حالی که کمتر از یک هفته پیش نیز شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم اعلام کرده بود که در آمد سه ماهه گذشته اش بیشتر از ۱۰۳ میلیارد دلار بوده، با سود خالصی بیشتر از هشت میلیارد دلار.

بعد از انواع عکس العملهائی که اینجا و بخصوص در بالاترین گرفته ام، خیلی سعی میکنم زبانم را نگه دارم و عکس العمل هایم را جمع و جور کنم، چون میدانم هر چیزی هرچقدر هم بدجور یا زشت یا اصلا بد به نظر من بیاد، باز یک عده ای هستند که به نظرشان ان چیز نه تنها طبیعی و معمولی، بلکه اصلا لازم و عین خوبی میاد. شک ندارم این داستان منفعت های بی حد و حصر کمپانی های شل و اکسان و غیره هم طرفدارهای خودش رو داره، پس اجازه بدهید تا من زبانم را گاز بگیرم و تعبیر و تفسیر این خبر را هم به خود شما واگذار کنم. فقط این را بگویم که مخ آدم سوت میکشد از این دنیای وارونه که در نظر اینهمه آدم کاملا هم سر جا و درست میآد...

.

.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام جویا جان

به خاطر اینکه وقت می‌گذاری برای ترجمه و گردآوری مطلب ازت تشکر می‌کنم.

تو تولید محتوا هم می‌کنی که بسیار ارزشمندست.

این‌ها را فقط به خاطر پاراگراف آخر مطلبت نوشتم چون گلایه کردی از برخی برخوردها.

نظر بی‌ربط- یا «در بزن دیوار گوش کن»:
امیدوارم امشب به جای نشستن پای بالاترین از هالووین لذت ببری.

همیشه شاد باشی.

The Analyst گفت...

کرگدن عزیز، از نظر لطفتان ممنونم، و همچنین از توجه تان به جزئیات.

البته خط تولید محتوا هنوز کاملا به راه نیافتاده، فعلا در جا کار میکنیم یک کم آب بندی بشیم تا بعد محتوا هم برسد! همانطور که میدانید ما اصلا اهل بلاگ نبودیم، ما ملک بودیم و فردوس برین جایمان بود، این دوستان بالاترین بودند که ما را به این دیر بلاگ آباد آوردند!

اما در مورد اون پاراگراف آخر هم قصدم البته گلایه نبود واقعا، بلکه فقط داشتم از موقعیت استفاده میکردم تا یکجور حمله پیشگیرانه ای کرده باشم به انتقادهائی که هنوز متنم را تمام نکرده بودم سر و کله شان را میدیدم که از پس گردنه پیدا میشد :)

و در مورد هالوین هم، کرگدن جان، بالاترین خودش بهترین هالووینه، همه جور غول و هیولا و موجودات غریب الخلقه ای توش پیدا میشه. کجا میخوای بری آخه که از بالاترین بهتر باشه ؟

مخلص شما.

ناشناس گفت...

با توجه به پاراگراف آخرت و لینکهای اخیرت در بالاترین، دعوتت می کنم به فرستادت این لینک.
http://www.physorg.com/news144518596.html

The Analyst گفت...

ممنون «میم» عزیز، این تحقیق لینک بسیار جالبی بود. وقتی از خودم پرسیدم چرا میم به جای اینکه خودش لینک بدهد به من توصیه کرده، به فکر میرم میگم نکنه یواش یواش خودم را type cast کرده باشم ؟!

ناشناس گفت...

سلام انگلیسی. من این نظرت را که درخواست دعوتنامه بود فراموش کردم. اگر هنوز دوستت دعوتنامه می خواد، ایمیلش را اینجا بذار تا براش بفرستم. من به این لینکت سر می زنم.
ارادتمند.