۲.۸.۸۷

معمار کاپیتالیسم معاصر امریکا: ایدئولوژی مان اشتباه بوده

.

لینک این مطلب در بالاترین

در روندی که بی اختیار انسان را به یاد فروپاشی سیستم کمونیسم شوروی میاندازد، کاپیتالیسم امریکائی هم انگار به صفحات آخر تاریخ خودش رسیده است، و در این میان، سخنان تاریخی « الن گرینسپن Alan Greenspan » ، که در بیست سال گذشته معمار اصلی ساختار اقتصادی امریکا بوده است، طنین عجیبی از سخنان میخائیل گورباچف دارد.

اقای گرینسپن کسی است که از سال ۱۹۸۷ در مقام رئیس بانک مرکزی یا «ذخیره فدرال» ایالات متحده امریکا مسئول جهت دادن به اساسی ترین سیاستهای مالی و اقتصادی ایالات متحده بوده است. بسیاری اقای گرینسپن را یکی از قوی ترین مغزهای اقتصادی در تاریخ امریکا ،به شمار آورده اند و خبرگزاری رسمی دولت انگلیس، بی بی سی، در توصیف ایشان چنین مینویسد:

.

بسیاری از اقتصاد دانان آقای گرینسپن را بزرگترین رییس بانک مرکزی در طول تاریخ بانکداری جهان می دانند. به عقیده آنها، آقای گرینسپن برای هدایت منحصربه فرد سکان اقتصاد آمریکا طی بحران هایی چون سقوط بازار بورس در1987، رشد خارج از کنترل بازارهای مالی در دهه نود و رکود اقتصادی پس از حملات یازده سپتامبر 2001، باید مورد تحسین قرار بگیرد.

ژان پل تریشه، رییس بانک مرکری اروپایی می گوید عملکرد آقای گرینسپن علاوه بر تثبیت موقعیت جهانی اقتصاد آمریکا، اعتبار بانک های مرکزی را در سراسر دنیا افزایش داده است.

اما آنچه آقای گرینسپن را در روزهای اخیر به چهره ای مضافا پر اهمیت در تاریخ معاصر امریکا تبدیل کرده است، سخنانی بود که بایستی به مثابه «اعترافات» یک مغز متفکر ایدئولوژی زیربنائی در کاپیتالیسم اقتصادی و سیاسی معاصر امریکا به حساب آیند.

طی کلماتی که تا همین چند ماه پیش اصولا غیر ممکن بود بتوان جاری شدنشان را از دهان شخصی مثل اقای گرینسپن مجسم کرد، وی اعلام کرد که «ایدئولوژی» که بر پایه آن تصمیمهای اقتصادی امریکا در بیش از بیست سال گذشته گرفته شده اند «اشتباه بوده است». این گفتگوی الن گرینسپن با سناتور وکسمن را بشنوید مثلا:

.

Greenspan: I found a flaw in the model that I perceived is the critical functioning structure that defines how the world works گرینسپن: من متوجه شده ام که در الگوئی که از ساختار اساسی که چگونگی کارکرد دنیا را تعیین میکند داشته ام خطائی وجود دارد

Waxman: In other words, you found that your view of the world, your ideology was not right, not working ? وکسمن: به عبارت دیگر، شما متوجه شده این که دیدگاه شما نسبت به جهان، ایدئولوژی و جهانشناسی شما، درست نبوده است، و کار نمیکند؟

Greenspan: Precisely! That's precisely the reason I was shocked because I was going for forty years or more with very considerable that it was working exceptionally well. گرینسپن: دقیقا! دقیقا به همین دلیل بسیار حیرت کردم، چرا که من چهل سال یا بیشتر بود که با شواهد بسیاری قانع شده بودم که [آن ایدئولوژی] کار میکرد، انهم با موفقیت زیاد!

.

طبیعتا، اولین و مهمترین سئوالی که چنین تردید اساسی مغز متفکر کاپیتالیسم معاصر امریکائی در قابلیت دوام ان سیستم به ذهن میآورد، آینده آن سیستم است، سئوالی که وقتی بر پس زمینه تحولات و بحرانهای اخیر در امریکا بنشیند به سان حفره سیاه عمیقی داناترین و متفکران جامعه جهانی را به چالش خواهد کشاند تا الترناتیو قابل قبولی ارائه دهند برای نظم جدیدی که اقتصاد جهانی پس از کاپیتالیسم بی لگام امریکائی طلب میکند.

.

.

۳ نظر:

Picolo گفت...

جالبه. رفسنجاني هم همين تعبير سونامي رو بكار برده
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2008/10/081024_ka_rafsanjani.shtml

ناشناس گفت...

این حرفها کس و شعر است

Woland گفت...

this was so interesting, let's see what time will bring us...
0