۳۰.۱۰.۸۷

◂ چرا اسرائیل از غزه عقب نشست ؟

.

لینک این مطلب در بالاترین

به قول خارجی ها، این یه سئوال شش میلیون دلاریه و پیدا کردن جواب صحیح و کامل آن طبعا احتیاج به دانستن جزئیاتی دارد که در حال حاضر هنوز در دسترس نیستند. اما در عین حال پیچیده بودن یک مسئله هم دلیل خوبی برای رها کرنش نیست، بخصوص موضوع مطرح و مهمی مثل این.

اما چند نکتهٔ ساده هستند که در عین حالیکه مشمول «پیچیدگی» فوق نمیشوند بسیار مهم به نظر میرسند.

نکتهٔ اول این است که اسرائیل این حمله را تحت عنوان مشخص مقابله با و جلوگیری از راکت های حماس آغاز کرده بود، و چند بار به صراحت اعلام کرده بود که هدف از این عملیات فلج کردن کامل حماس و از بین بردن خطر ناشی از حمله های موشکی حماس میباشد.

نکته دوم این است که ماشین جنگی که با شدت، گسترده گی و پیچیدگی هرچه تمام تر آغاز شده بود و به نظر میرسید با سرعت حساب شده ای مشغول طی مراحل حساب شده ای باشد، ناگهان در یک حرکت مقطعی، غیر قابل پیشبینی، و یکطرفه از حرکت ایستاده است، بدون اینکه هیچیک از اهدافی که اسرائیل اعلام کرده بود در پی بدست آوردنشان است به نحو مشخصی به دست آمده باشند، کما اینکه حماس همین امروز در مصاحبه هایشان اعلام «پیروزی» کرده اند.

با توجه به دو نکته بسیار ابتدائی اما اساسی فوق، و مگر اینکه معادلات و پارامتر های نامعلومی در کار باشند که تماما از چشم ناظران، مطبوعات و تحلیلگران مختلف مخفی مانده باشند، بایستی اسرائیل را به صراحت شکست خوردهٔ جنگ اخیر غزه محسوب کرد، چرا که اسرائیل نه تنها موفق نشد نام و حضور سیاسی یا حتی عملی حماس را از کوچه های غزه و یا دلهای فلسطینیان بزداید، بلکه بر عکس در پایان چند هفته حملات سنگین حماس را در وضعیتی قوی تر از قبل رها کرده است، و از سوی دیگر خطوط عمیق منفی که در این جنگ بر چهره اسرائیل در چشمان جهانیان کشیده شد بی سابقه و غیر قابل انکار میباشد.

و نهایتا به نظر میرسد که همین موضوع آخر، یعنی تاثیر جنگ اخیر بر چهره اسرائیل در افکار عمومی باشد که اسرائیل را مجبور کرد تا بدون رسیدن به هدف مشخصی مجبور به کشیدن ناگهانی ترمز خطر قطار جنگ خود شود. واقعیت غیر قابل انکار اینست که در چند روز قبل از پایان حمله میزان مخالفت افکار عمومی با رفتارهای اسرائیل در غزه به نحو بی سابقه ای بالا رفته بود، تا جائی که اتهامات بسیار مشخص «نقض حقوق بشر» و «جنایت جنگی» از سازمان های معتبر بین المللی همچون سازمان ملل و صلیب سرخ به صراحت مطرح‌ گشت، تظاهرات عمومی در اغلب شهر های مهم دنیا هر روز گسترده تر میشد، کشورهای مختلفی در گوشه و کنار جهان تحت فشار افکار عمومی خود رابطه خود را با اسرائیل قطع کردند، و کشور های دیگری نیز اعلام کرده بودند که در شرف قطع روابط خود هستند.

به عبارت دیگر، در غیاب هر نوع دلیل قانع کننده برای توقف ناگهانی حمله اسرائیل به حماس، از شواهد امر میتوان چنین نتیجه گرفت که اسرائیل به این دلیل تصمیم گرفت تا جنگ را به پایان رساند که به خوبی متوجه بود که تصویر آن دولت در ذهن مردم دنیا با سرعتی غیر قابل تصور به یک نقطهٔ عطف «غیر قابل بازگشت» نزدیک میشد که پس از آن ترمیم چهره اسرائیل و بازگرداندن آن به یک چهره معمولی و قابل دوست داشتن تقریبا غیر ممکن مینمود.

.

.

.

.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

بله با شما موافق هستم. صرف‌نظر از عوامل پنهانی که بهتره چون بر ما معلوم نیستن اون‌ها رو در تحلیل‌هامون دخالت ندیم، فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیل توقف جنگ فشار جهانی بر اسرائیل بود. اسرائیل هیچ‌وقت در جنگ‌های قبلی‌ش چنین فشاری رو تحمل نکرده بود. هیچ‌وقت.

تصورش رو بکنید، کار به جایی رسیده بود که ترکیه خواستار اخراج اسرائیل از سازمان ملل شده بود! ترکیه کشوری که عضو ناتوست و یکی از کلیدی‌ترین کشورهای منطقه از نظر ثبات اسرائیل است.

اسرائیل به طور قطع بازنده‌ی جنگ در عرصه‌ی افکار عمومی جهان بود و خسارتی که با این اشتباه استراتژیک به ماهیت خودش زد، غیرقابل اندازه‌گیری و احتمالا غیرقابل جبران است.

The Analyst گفت...

دوست گرامی، bamdadi.com، از نظر و موافقت شما کمال تشکر را دارم.

ناشناس گفت...

فریادهستم
سلام - شما را از بالاترین می شناسم. از اینکه می گویید می نویسید تا بیندیشید خوشحال شدم.
من هم می نویسم تا بحث کنیم چون مخالفم.
آنچه برای اسراییل مهم اصلا نیست
1- مطرح کردن پیروزی یا شکست خود است
2- اینکه حماس می خواهد باشد یا نه
3- اینکه بگوید چه اهدافی داشته و به انها رسیده یا نرسیده

و انچه برای اسراییل مهم است
امنیت شهروندانش است
پس اعلام می کند در جنگ 33 روزه لبنان شکست خورده اما آیا از ان زمان موشکی به اسراییل اصابت کرده؟؟

قول می دهم موشک پرانی حماس و پشتوانه مردمی اش اگر که داشت... تمام شد .

احساس می کنم شیوه جدید جنگ روانی غرب دادن توهم و اجازه برای دروغگویی به بازندگان دنیاست. آنها سرگرمند تا اینها محکم تر شوند.

موفق باشی

ناشناس گفت...

کامنت گذار ناشناس، شما طوری از اهمیت امنیت شهروندان برای اسرائیل صحبت می کنی انگار این موضوع برای آنها بار اخلاقی و ارزشی دارد اما این به نظرم بعید است. اگر هم تاکیدی روی امنیت شهروندان می شود برای بقای حکومت اسرائیل است. ممکن است تا مدتی اصابت موشک ها متوقف شود اما این موضوع که حزب الله و حماس توانایی دارند هر جای اسرائیل را هدف قرار بدهند و آنقدر هم سرشار از نفرت و در آرزوی انتقام هستند، مسلما مانع ایجاد آرامش پایدار برای شهروندان اسرائیلی است. حداقلش امنیت روانی آنها سلب می شود.

ناشناس گفت...

چند سال قبل اسرائيل چند صد فلسطيني ولبناني زنده را فقط با چند استخوان سربازان اسرائيلي كه در اسارت كشته شده بودند عوض كرد.اين يعني انسانيت اگر وجدان داريد چرا در مورد 16 سرباز بيگناه كه در سيستان وبلوچستان كشته شده اند ومسئولان نظامي و امنيتي و غيره حتي خم به ابرو نياوردند اظهار نظر نميكنيد،اين در جواب اني بود كه گفته بود اسرائيلي ها به شهروندان خود اهميت نميدهند.در جواب سئوال اصلي عرض كنم هيچ جنگي قرار نيست دائمي و فرسايشي باشد بعد از خرد كردن زير ساختهاي اصلي حماس و از بين بردن تهديد نظامي حماس عليه اسرائيل هيچ توجيه براي حضور ارتش اسرائيل در غزه وجود ندارد.شخصي گفته است فشار افكار عمومي جهاني دليل توقف عمليات بوده است عرض كنم اگر قرار بود اين اعتراضات عموما مسلمانان وطن پرست ساكن اروپا و امريكا و جمعي كه از در و ديوار هر ساختمان در چند هزار كيلومتري غزه بالا وپايئن ميروند مسمر ثمر باشد كه اصلا نبايد جنگي شروع بشه چون اين اعتراضات بارها و بارهاتكرار شده است.