۴.۱۱.۸۷

◂ اولین اشتباه مهم اوباما ؟

.

لینک این مطلب در بالاترین

شاید هنوز برای قضاوت نهائی زود باشد، اما هرچه میکنم این صدای نق نقی که پشت کله ام یک ریز دارد میگوید اوباما اشتباه بزرگی کرده است را نمیتوانم ساکتش کنم.

جزئیات این قضیه را در متن دیگری خواهم نوشت، ولی مسئله سر هیلاری کلینتون است و اینکه اوباما او را برای وزارت خارجه اش انتخاب کرد. باز هم روشنتر بگویم، مسئله ام سر دیدگاه و طرز فکری است که هیلاری کلینتون دارد در مورد خاور میانه، بخصوص در مورد ایران و در مورد مسئلهٔ اسرائیل.

در اینکه به هر حال کلینتون از بوش و یا رایس مثبت تر است و دیدگاه بازتری نسبت به دنیا و نیز در مورد خاور میانه دارد به هر حال شکی نیست، ولی مسئله اینجاست که او به اندازه «کافی» متفاوت نیست که بتواند جوابگوی خط مشی سیاسی جدیدی باشد که اوباما دنبال آن است.

همانطور که گفتم، جزئیات را جای دیگری بحث خواهم کرد، ولی یک مکالمه کوتاهی که با یکی از آشنایانم داشتم را میخواهم بگویم برایتان، که فکر میکنم کمی چارچوب موضوع را روشنتر کند. دوستم یهودی امریکائی است و شدیدا طرفدار اسرائیل و بخصوص طرفدار سیاستهای خشن علیه به قول خودش «تروریستهای فلسطینی». یادم است روزهائی که مبارزات انتخاباتی درون-حزبی دموکراتها تمام شده بود و مشخص شد که اوباما برنده شده، این دوستم خیلی حالش گرفته بود، و توضیح میداد که دلیل اصلیش هم این بود که اوباما برای اسرائیل بد خواهد بود، چون «اصلا نمیدونه واقعیت در خاور میانه چیه، و تحت تاثیر احساساتش هست و شروع به همدردی با تروریستها خواهد کرد»، کما اینکه چندی بعدش هم وقتی رسانه های دست راستی جمهوری خواه شروع به ترساندن مردم کردند که اوباما «با تروریستها چای خورده است» (رجوعشان به این قضیه بود که اوباما با «ویلیام آیرز»، یک چپ گرای سابق و مشهور به طرفداری از فلسطینی ها صحبت و خوش و بش کرده بود) این دوستمون اومد که ببین، دقیقا همین رو میگفتم، هنوز هیچی نشده معلوم شد که وحشت من از رئیس جمهور شدن اوباما بی جهت نبود

خلاصه این گذشت و اوباما رئیس جمهور شد، و به هر دلیلی که فقط اوباما میدونه و یک مشت ادم دیگه، هیلاری کلینتون رو هم انتخاب کرد به عنوان وزیر امور خارجه اش. البته کلینتون هم اولین کاراش انتخاب مسئولانی برای خاور میانه بود، که بعد ها بیشتر راجع به آن خواهم نوشت. اما چیزی که میخواستم بگم اینبود که دیروز همون دوست یهودیم رو دیدم که گل از گلش شکفته بود و میگفت بالاخره خیالم راحت شد. پرسیدم از چه خیالش راحت شده، و برام شرح داد که تعطیلات کریسمس که برای دیدار قوم و وخویشها به اسرائیل رفته بوده، خیلی از خانواده و دوستان حسابی نگران بوده اند سر اینکه اوباما رئیس جمهور امریکا شده.

دوستم شرح داد که در درجه اول اونها (اقوام و دوستهای اسرائیلیش) میخواستند که مک کین رئیس جمهور بشه. اما در غیاب مک کین، اونها حاضر بودند کلینتون را هم قبول کنند، ولی اینکه اوباما بخواد رئیس جمهور بشه واقعا براشون قبولش خیلی مشکل بود، و از وقتی که معلوم شد اوباما انتخاب شده همه شون در ناراحتی بودند و میگفتند حالا دیگه امریکا هم طرفداری تروریستها را خواهد کرد. ولی بعد از اینکه معلوم شد کلینتون مسئول روابط خارجی دولت اوباما خواهد بود، همه یک نفس راحتی کشیدند، چون کلینتون خیلی بهتر از اوباما در جریان خاور میانه هست و میشناسه و میدونه داستان از چه قراره.

این داستان را نقل کردم که به تلویح شرح داده باشم مسئله من با کلینتون چی هست. اما امیدوارم به زودی فرصت کنم یک متن مشروح‌ تر و مستند تری در اینمورد بنویسم.

.

.

.

.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

هیچ کس قادر نخواهد بود، با تندروهای اسلامی کنار بیاد، تندروهای اسلامی چه در ایران فکری برای این ندارند که بعد از اینکه مشکلاتشون با آمریکا حل شد، چطور باید مشکلات رو به گردن این و اون بندازند. در اون صورت باید به مردم جوابگو باشند، برای همین با هیچ رییس جمهوری از آمریکا کنار نخواهند اومد، تنها راه حل برای مذاکره با ایران، استفاده از زور زیاد واقعی مثل جریان جنگ نفت کشها خواهد بود.

ناشناس گفت...

انچه من در اینجا دیده ام اینست که یهودیان آمریکا اول آمریکایی هستند و بعد یهودی٬ خصوصا که اکثریت آنها زمانی به آمریکا آمده اند که کشوری به نام اسرائیل وجود خارجی نداشته است. در حال حاضر هم این جوانان یهودی آمریکایی هستند که به دلایلی نظیر جذابیت های مالی( سفر مجانی به اسرائیل و بورس های تحصیلی فراوان) و ... خود را طرفدار اسرائیل نشان می دهند در حالی که به نظر بسیاری از یهودیان دیگر رژیم اسرائیل یک رزیم دیکتاتوری است. نمی دانم ولی شاید مهاجرت بسیاری از شهروندان اسرائیلی به کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا را به این دلیل پنداشت. به هرحال از دید آمریکا٬ اسرائیل اول یک سنگر و خاکریز برای آمریکا در آن منطقه است و شاید بتواند در زمان لازم به عنوان یک وسیله و یا ابزار از آن استفاده کرد٬ پس باید همیشه از آن حمایت و حفاظت کرد.این یک اصل کلی برای تامین منافع ملی کشوری است که من و دیگران شهروندان قانونی آن می باشیم.
با احترام

ناشناس گفت...

خدا وکیلی تحلیل تا به حال کس شعر تر از این ندیده بودم!

ناشناس گفت...

دوست عزیز اوباما هیلاری کلینتون را انتخاب نکرد. خیلی قبل از این وقتی که حزب دموکرات تصمیم گرفتند که از بین اوباما یا هیلاری یکی را انتخاب کنند قول وزارت امور خارجه را به هیلاری دادند. اتفاقاً این دو نفر "هیلاری و اوباما" هیچ تشابه فکری با هم ندارند که در بسیاری موارد باهم اختلاف هم دارند اما سیستم اینطوری است. در هر صورت هیلاری کلینتون برای آبروی این مملکت خیلی دندان روی جگر گذاشته و همانهایی که ازو خواستند تا سر ماجرای مونیکا لوینسکی سکوت کند هنوز به او بدهکار بودند و این پست هم با اینکه از ریاست جمهوری کمتر است اما خوب جایزه بدی هم نیست.

ناشناس گفت...

کاملا موافقم و نگران. راستش موقعی که اوباما رای آورد از خوشحالی گریه کردم . هفته ی پیشم که دیدم چند تا از وزیرای اوباما حرف از تحریم و ادامه ی سیاست های ناکارامد دوران بوش میزنن به لحظه دلم گرفت... علی از سوئد

ناشناس گفت...

آون دوست يهودی شما اشتباه ميکنه که خوشحاله. اوباما مثل بقيه چپی هاييست که طرفداری شديد و يک طرفه ای از کشورهای اسلامی و عربی ميکنند. مثل چپی های ايرانی که سی سال پیش ايران را به اسلام فروختند و يا چپی های اروپايی که به خاطر نفوذ زيادی که دارند چشم اروپا را بر ظلم و ستيزه جويی جمهوری اسلامی و حماس و حزت الله بسته اند و کوچکترين دفاعی از مردم ايران نميکنند. حماس و حکومت ايران بارها گفته اند که ميخواهند اسراييل را نابود کنند و هفت مليون جمعيتش را بکشند و ميبيبنيم که هر دفعه که به اسراييل موشک پرانی ميکنند گاردين و بقيه رسانه هايشان با عجيب تری تفاسير اين حملات حماس و جمهوری اسلامی را توجيح ميکنند و بدون حتی يکبار اشاره به اينکه چرا حماس حمله ميکند ( خود حماس ميگويد که هدفش اين است که همه (يهوديها) را از بين ببرد) و آتش افروزی ميکند فوری اعتراض ميکنند که چرا اسراييل از خودش دفاع ميکند. متاسفانه اسراييليها هنوز اينقدر تکنولوژی قوی ای ندارند که بتوانند حماسيهای را که پشت بچه ها قايم شده اند بکشند بدون اينکه به اين بچه ها آسيبی برسد. اوباما هم يک چپی است و کارش فروختن دنيا به اسلام. دنيايی که تبديل به ويرانه ای مثل ايران خواهد شد.

ناشناس گفت...

agar dostan shoro nemikonan be fohsh dadan man ham mikham ba nazar dostemon ke in matlab ro neweshte mowafeghat konam, az onjaee ke bar ghararie aramesh dar khaware miane wa makhsosan aragh wa afghanestan besiar be komak iran bastegi dare, wa aghaye obama ta hala ba masaele matrah shode dar rabete ba iran taghriban eyne aghaye W.B. raftar karde, wa entekhab e az ghabl khanome Hillary, mosalaman baraye baghararie solh dar khaware miane kare khasi anjam nakhahad shod, mage inke faghat betune dar masaele eghtesadi e USA baraye khode mardome USA kari bokone. waela ke BARACK ham baraye ma tonban nemishawad!