۱۰.۶.۸۷

بالا رفتن احتمال فروش S-300 روسی ایران و به صدا در آمدن زنگهای خطر در غرب

.

.

روسیه تهدید کرده است که در صورت اصرار غرب بر عضویت گرجستان در ناتو ، موشکهای بسیار پیشرفته ضد هوائی خود را که به نام S-300 شناخته میشوند به ایران خواهد فروخت. این خبر که امروز (یکشنبه) در کنار اعلام خطر سرویسهای امنیتی اسرائلی و امریکائی مبنی بر عقد معامله فروش این موشکها بین ایران و روسیه منتشر شد، خبرگزاری های مختلف اسرائیلی و غربی را در هیجان غریبی فرو برده است.

.

شبکه تلویزیونی Infolive اسرائیل، فروش موشکهای سام سیصد به ایران را تشبیه کرد به تف انداختن روسیه به چهره غرب و اسرائیل.

.

به گزارش دیلی تلگراف، این خبر "زنگهای خطر عظیمی را در امریکا و اسرائیل به صدا در آورده است." تلگراف سپس از قول "دن گور"، مشاور پنتاگون، ادامه میدهد که این سلاحها، در صورتی که در اختیار ایران قرار بگیرند "بازی را عوض خواهند کرد"، چون دارای قابلیتهای بسیار بالای دفاعی هستند که توان ایران را در پیشگیری از حمله های هوائی توسط نیروهای امریکا یا اسرائیلی بسیار بالا خواهد برد. آقای گور تصریح میکند، "این سیستمی است که تمام نیروهای هوائی غربی از آن وحشتزده هستند".

.

تحلیلگران معتقدند که روسیه تصمیم دارد تا از امکان فروش این موشکها به عنوان یک حربه قوی در سیاست خارجی خود در مقابل امریکا استفاده کند. جرج فریدمن، مدیر موسسه استراتفور (Stratfor) ، که یک موسسه اطلاعاتی و امنیتی خصوصی در امریکاست، مینویسد، "پیغام مسکو بسیار روشن است . آنها میگویند اگر از دخالت در حوضه قدرت ما دست نکشید، ما این کار را خواهیم کرد. اوکراین و گرجستان را عضو ناتو کنید، و موشکهای سام سیصد به ایران خواهند رفت. روسیه دارد در حقیقت به نحو موفقی از حساسیت عصبی و بیش از حد امریکا در مورد ایران بهره برداری میکند."

.

تلگراف همچنین از قول "یک افسر اطلاعاتی رده بالای امریکائی" میگوید که اسرائیلیها مطلع هستند که در حقیقت معامله این موشکها بین ایران و روسیه به انجام رسیده است و حتی مقادیری از تجهیزات پایه به بلاروس فرستاده شده اند تا از آنجا به ایران بروند. اما همان منبع اطلاعاتی همچنین اضافه میکند که اسرائیلیها معتقدند هنوز قادر به جلوگیری از انجام نهائی این معامله میباشند.

.

در اخبار

.

  • Inforlive.TV: Russia Spits In The Face Of The West, Intends To Supply Iran With S-300 Air Defense System
  • Jewish Telegraphic Agency: Breaking News: Russia threatens to arm Iran
  • Daily Telegraph: Russia threatens to supply Iran with top new missile system as 'cold war' escalates
  • Jerusalem Post: US fears Russia to sell S-300 to Iran
  • هیچ نظری موجود نیست: